Historia marki Mercedes-Benz

Kontakt

Historia marki Mercedes-Benz

Mercedes-Benz jest obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w świecie motoryzacji, która od lat kojarzy się z prestiżem i luksusem. Charakterystyczne logo z trójramienną gwiazdą w okręgu pojawiło się na autach wiele lat temu, od czego wszystko się zaczęło?

Historia marki Mercedes-Benz rozpoczęła się w 1883 roku, kiedy to Karl Benz założył w Mannheim przedsiębiorstwo o nazwie Benz & Co. rozpoczynając tym samym prace nad stworzeniem samochodu. Kilka lat później, bo w 1890 roku Gottlieb Daimler zarejestrował inną firmę, która nosiła nazwę Daimler-Motorone-Gesellschaft, w skrócie DMG.

Oba przedsiębiorstwa funkcjonowały w pełni niezależnie, dając podwaliny przyszłej marce Mercedes-Benz. W 1909 roku Karl Benz zaczął posługiwać się symbolem wieńca laurowego, który później przez jakiś czas był jednym z charakterystycznych emblematów niemieckiej firmy. Skąd więc wzięła się marka Mercedes?

Mercedes – skąd wzięła się ta nazwa?

Stało się to za sprawą niejakiego Emila Jellinka. W tamtym czasie był to jeden z najbardziej wymagających klientów i partnerów biznesowych drugiej firmy, którą zarządzał Daimler. Jelinek był europejskim przedsiębiorcą, który regularnie zamawiał kolejne automobile, gdyż marzyło mu się posiadanie samochodu o prawdziwie sportowych osiągach. Panowie Daimler i Benz początkowo konkurowali ze sobą, dostarczając Jellinkowi coraz to szybsze i doskonalsze auta.

Dopiero zmiany w gospodarce Niemiec związane z wybuchem I wojny światowej sprawiły, że oba przedsiębiorstwa rozpoczęły stałą współpracę, gwarantującą im spokój i stabilizację ekonomiczną. Współpraca rozwijała się, a 28 czerwca 1926 roku nastąpiło połączenie dwóch przedsiębiorstw w ramach koncernu Daimler-Benz. Spółka rozpoczęła produkcję samochodów pod marką Mercedes-Benz.

Tutaj po raz kolejny historia związana jest z Emilem Jlelinkiem, bo właśnie od hiszpańsko brzmiącego imienia jej córki nazwano markę – Mercedes. Pierwsze Mercedesy powstawały już dużo wcześniej, ponieważ początkowo imię córki Jellinka przejęły auta produkowane przez Daimlera.

DaimlerChrysler – niemiecko-amerykański koncern

Struktura koncernu pozostała niezmieniona aż do 1998 roku, kiedy to postanowiono rozpocząć bliską współpracę z amerykańskim koncernem Chryslera. To właśnie Daimler-Benz stał się nowym kapitanem niemiecko-amerykańskiego koncernu, a przedsiębiorstwo z Detroit dostało dostęp do zaawansowanej technologii i rozwiązań konstrukcyjnych. Nowopowstały koncern przyjął nazwę DaimlerChrysler.

W tym czasie Chryslery i Jeepy dostały mocne wsparcie technologiczne z Niemiec. Amerykańskie auta dostały elementy zawieszenia oraz układu jezdnego z Mercedesów, a pod ich maską pracowały jednostki napędowe skonstruowane we współpracy z inżynierami zza naszej zachodniej granicy. Stąd też wybrane modele Jeepów czy Chryslerów często trafiają do naszego warsztatu.

Daimler AG – Mercedes, Smart i Maybach

W 2007 roku, czyli niedługo przed kryzysem gospodarczym oba przedsiębiorstwa zakończyły współpracę. Chrysler nie radził sobie dobrze na rynku amerykańskim, a europejscy klienci nie potrafili docenić amerykańsko-niemieckiej motoryzacji i po niemal dekadzie oba koncerny rozstały się. Sprzedaż udziałów w Chryslerze pozwoliła Daimlerowi na większe inwestycje w nowe auta Mercedesa, a firma z Detroit mogła w ten sposób spłacić swoje zadłużenie.

Od tego czasu Daimler AG skupił się na rozwoju swoich marek, a więc Mercedes-Benz oraz Smart, a także przywróceniu do życia Maybacha, który obecnie stał się luksusową podmarką produkującą najbardziej ekskluzywne wersje modeli Klasy S.

Masz problem z Mercedesem? Zadzwoń lub napisz!Kontakt